3 ecologische verzendzakken om je groen imago te boosten

Klanten bestellen meer dan ooit online

De e-commerce sector groei snelt : de online verkoop van de detailhandel neemt jaar na jaar toe en steeds meer winkels verkopen hun producten digitaal. De pandemie van winkelsluitingen en contactbeperkingen heeft deze tendens nog verder aangewakkerd. Dit alles met een directe impact op de wereldwijde logistiek : het toenemende volume aan pakketten om te verwerken.

Uit recent onderzoek zien we een trend in fulfilment die al jaren groeit, namelijk maatwerk (Jezy, 2021). Het is een effectieve manier om de winkelervaring van de klant te verbeteren én geeft een persoonlijk tintje aan de bestelling waardoor je je kan onderscheiden van de massa. Er zijn verschillende manieren om pakketten te personaliseren, zoals het soort verpakkingsmateriaal, gepersonaliseerde tape, bedrukt vloeipapier, stickers met logo en zo veel meer.

Consumenten hechten steeds meer waarde aan opties die zo duurzaam mogelijk zijn, zoals plasticvrije verpakkingen, gerecycleerde kunststoffen… Dit onderwerp lijkt waarschijnlijk één van de grootste uitdagingen, maar wij helpen je graag op weg. Zo zijn er al heel wat milieuvriendelijkere verzendverpakkingen voor handen.

Het belang van duurzame verpakkingsmaterialen

Het belang van duurzame verpakkingsmaterialen

De e-commerce klant van vandaag hecht ook meer en meer belang aan de juiste verpakkingsmaterialen, en terecht. 78% van de Europese consumenten vindt dat verpakkingsmaterialen van online bestelde producten volledig recyclebaar moeten zijn, en 67% geeft aan dat retailers vaak te veel verpakkingsmateriaal gebruiken bij de verzending van hun bestellingen. (Elbertse, 2021)

Voor consumenten staat duurzaamheid ook steeds hoger op hun prioriteitenlijst. Uit een consumentenonderzoek blijkt dat 48% van mening is dat duurzaamheid een belangrijke factor is bij het bepalen of een online winkel 'goed' of 'slecht' is. Consumenten vinden dat retailers zich moeten richten op het werken met duurzame en milieuvriendelijke verpakkingen, efficiënt moeten verpakken en verzenden, en ervoor moeten zorgen dat oude producten gerecycleerd worden. (Dekocker, 2021)

Duurzame verzendzakken met logo : wat zijn mijn opties?

De tijd van enkel plastic verpakkingen ligt ondertussen al even achter ons. Maar welke ecologische alternatieven voor verzendzakken kan je dan inzetten? Wij helpen je op weg.

De papieren verzendzak dankt zijn populaire imago aan zijn natuurlijke en luxueuzere uitstraling. Een studie van Newsday in de VS (2022) toont aan dat papier door consumenten beschouwd werd als het meest milieuvriendelijke materiaal. Geen reden tot twijfel dus dat dit stevige kraftpapier perfect past bij de huidige eco-trend. Bij op maat gemaakte papieren verzendzakken, kan steeds gekozen worden uit wit of bruin kraft papier. Schrik om zwaardere producten te versturen? Kies dan voor papier in een dikkere kwaliteit.

Zijn papieren verzendzakken voor jouw product of het product van je klant geen optie? Sta dan eens stil bij verzendzakken uit 100% gerecycleerd materiaal. Dit zijn verzendzakken gemaakt uit kunststof die reeds in omloop is. Voor de productie zijn er dus geen nieuwe grondstoffen nodig. Daarnaast wordt de kwaliteit gegarandeerd. Dat dit een efficiënte logistiek vraagt en een goede sortering van materialen, spreekt voor zich. Een groeiend aantal producenten werkt met recyclage certificaten en laat zich door erkende onafhankelijke organen bijstaan en controleren. Zo weet de eindgebruiker ook dat wat beloofd wordt, klopt. Deze verzendzakken zijn bestand tegen vocht en zijn waterafstotend. Win-win! 

Nog niet overtuigd? Bij Marisan is er aan oplossingen en innovatie geen gebrek. Zo stellen wij je sinds kort een nieuwe variant voor : de I'm Green verzendzakken. I'm Green is een bio-PE of green PE. In tegenstelling tot conventioneel plastic, wordt dit polyethyleen gemaakt met hernieuwbare grondstoffen (bijvoorbeeld suikerriet) in plaats van fossiele olie. Elke ton geproduceerde green PE vangt tot 3,09 ton CO2 op en helpt op die manier de uitstoot van schadelijke broeikasgassen te verminderen. Op het einde van de levenscyclus van het eindproduct, kan het materiaal gerecycleerd worden. En zo komt het opnieuw naar het begin van de cyclus. Van circulaire economie gesproken! (Braskem, 2020)

Verzendzakken zorgen voor merkbeleving bij levering