5 tips voor het kiezen van het juiste ontwerp voor je draagtas

Een geschikt ontwerp voor je draagtas

Dat blijft voor velen best wel een grote uitdaging. Echter is een goed ontwerp enorm belangrijk. Je draagtas functioneert namelijk niet alleen als verpakkingsmateriaal, maar heeft ook een promotionele functie. Zo trekt een goed ontworpen draagtas de aandacht van je klanten en kan het de loyaliteit stimuleren. Verpakkingen kunnen zelfs het humeur van je klant beïnvloeden, en dat gebeurt helaas niet alleen in de positieve zin.

Het basisconcept is heel simpel : trekt de aandacht van je klanten, en dit om een goede reden. Je verpakking is namelijk een kritieke factor in de herkenning van je merk of winkel. Maar hoe begin je daar dan aan?

Denk na over de kleurkeuze van je draagtas

Denk na over de kleurkeuze van je draagtas

Iedere kleur heeft een eigen betekenis en roept daarbij bewust of onbewust, gevoelens op. Het is dus belangrijk om bij het kiezen van de kleur voor een verpakkingen, een gerichte keuze te maken. De kleur van je verpakking kan namelijk verband houden met bepaalde gevoelens of populariteit. Kleuren kunnen ook een negatieve associatie oproepen. Het is dus van belang om de kleur goed af te stemmen op het doel van je draagtas.

Wanneer we iemand over straat zien lopen met een grote donkerblauwe draagtas, dan leggen we al snel de link met Ikea. Daaraan zie je maar hoe belangrijk het is om als merk of winkel op te vallen in het straatbeeld, want op die manier zorg je namelijk snel voor een grote herkenbaarheid bij het publiek.

En zo heeft elke draagtas wel een dominante kleur die een bepaalde indruk kan nalaten. Hoe je het best je dominante kleur kiest? Heel simpel, kijk naar je eigen logo. Het hoofdkleur van je logo kan je zo perfect combineren met enkele contrasterende kleuren.

Ga voor een aantrekkelijke slogan of quote

Naast het juiste kleurgebruik, kan je ook spelen met de opdruk. Zo val je niet alleen op in de massa, maar kan je ook een statement uitdragen. Als de quote op de verpakking precies de juiste emotie raakt, wordt een emotionele en sentimentele band met het product geassocieerd. Ga bijvoorbeeld voor een humoristische slogan, om een lach op het gezicht van je klant te toveren. Of wat dacht je van een kleine puzzel of raadsel? Zo trek je op eenvoudige wijze de aandacht en zullen klanten zich dit langer herinneren. Nog niet overtuigd? Pas je ontwerp dan eens aan op basis van vakantieperiodes en feestdagen met een seizoensgerelateerde opdruk. Denk maar aan een leuke rode draagtas met 'Ho, ho, ho' print voor tijdens de kerstperiode.

Laat je creativiteit op volle toeren draaien

Het gebruik van een logo of leuke quote is veelvoorkomend bij het design van draagtassen. Ga daarom een stapje verder, en denk goed na over een veel creatievere aanpak. Niet alleen val je zo extra op tussen andere draagtassen, je draagtas zal ook de nodige online aandacht trekken. Denk maar hoe leuk je klanten het zouden vinden om hiervan een foto te delen op social media. Let's go viral!

Laat je creativiteit op volle toeren draaien

Denk helemaal out of the box en laat je klanten beslissen

Wat dacht je ervan om een wedstrijd onder je klanten te lanceren? Iedere klant krijgt de mogelijkheid om een ontwerp voor een nieuwe draagtas in te dienen. Het ontwerp met de meeste stemmen wordt dan effectief gebruikt voor de nieuwe draagtassen. Op die manier laat je klanten een handje helpen bij het vorm van het design en creëer je een hoge betrokkenheid.

Een goed voorbeeld hiervan is Threadless, een t-shirtbedrijf. Bij de opstart stelden zij gebruikers in staat om een ontwerp in te dienen. Vervolgens werd er gestemd op het beste ontwerp. De winnende ontwerpen werden dan gebruikt voor het bedrukken en verkopen van de t-shirts. In 2006 ontving het bedrijf 150 ontwerpen per dag en hadden meer dan 400.000 gebruikers stemmen op de ontwerpen.

Kies voor herbruikbaar!

Kies voor herbruikbaar!

Wanneer klanten aan de kassa staan, krijgen ze vaak de vraag 'een papier of plastic zakje?'. Wat de klant ook antwoordt, hij kiest nog steeds verkeerd. Een betere optie zou zijn wanneer de klant kan kiezen voor een herbruikbare draagtas. Hoewel die iets duurder zijn in aankoop, zijn ze veel voordeliger tegenover de eenmalige plastic of papieren zakjes. Denk maar aan het reduceren van de vervuiling die veroorzaakt wordt plastic draagtassen. En laten we het dan nog niet hebben over het effect van deze eenmalige zakken op het milieu. Papieren draagtassen daarentegen, zijn gemakkelijker recycleerbaar. Echter moeten er heel wat bomen opgeofferd worden tijdens de productie, dus dat is ook nog steeds niet ideaal.

Kies voor herbruikbaar en ga voor een tas die je klanten (terug) naar je winkel brengen. Zo genieten klanten nog na het winkelbezoek van een fijne ervaring en worden ze ambassadeur van je merk. Een herbruikbare draagtas blijft veel langer in omloop en zorgt dus ook voor meer zichtbaarheid van je merk of winkel. En dat willen we allemaal toch?

Start nu met je ontwerp

Je merkt het al snel, er zijn héél wat mogelijkheden wanneer het komt op het ontwerp van je nieuwe draagtas. Zie je toch zelf het bos door de bomen niet meer? Geen paniek, wij helpen je graag op weg.

Bronvermelding

D., L. (2022, 16 juli). 30 Of The Most Creative Shopping Bag Designs Ever. Bored Panda. Geraadpleegd op 9 augustus 2022, van https://www.boredpanda.com/creative-shopping-bag-designs/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic

How Customers Come to Think of a Product as an Extension of Themselves. (2018, 26 september). Harvard Business Review. Geraadpleegd op 9 augustus 2022, van https://hbr.org/2018/09/how-customers-come-to-think-of-a-product-as-an-extension-of-themselves

Iverson, J. (2022, 1 maart). How Important is Packaging in Marketing a Product? PakFactory Blog. Geraadpleegd op 9 augustus 2022, van https://pakfactory.com/blog/how-important-is-packaging-in-marketing-a-product/

How brand exposure and experience impact brand recall. (2015, 22 januari). Marketing Science - CMO Australia. Geraadpleegd op 9 augustus 2022, van https://www.cmo.com.au/blog/marketing-science/2015/01/22/how-brand-exposure-and-experience-impact-brand-recall/